مجله مروی استار

چگونه شکلات‌های خارجی اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟

چگونه شکلات‌های خارجی اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟

چگونه شکلات‌های خارجی اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟

شکلات به عنوان ماده غذایی که کمتر کسی در دنیا وجود دارند که آن را نشناسد یا طعم آن را نچشیده باشد، در میان مردم از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است. با توجه به فراوانی ذائقه و خلاقیت سازندگان, امروزه شاهد تنوع فراوانی از شکلات در بازار این محصول هستیم. نکته مهم در خصوص شکلات این است که قطعا چشیدن آن در طعم اصلی نسبت به نوع تقلبی، علاوه بر کیفیت مزه و طعم، بر سلامت و اطمینان از مرغوبیت آن نیز بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

در واقع برای دوست‌داران این خوراکی، مسئله تشخیص شکلات اصلی از شکلات بی‌کیفیت و تقلبی همواره مطرح بوده و هست. جالب است بدانید هر ساله مسابقه‌های متعددی در سراسر جهان، مرتبط با شیوه‌های آماده‌سازی و تشخیص شکلات اصل از تقلبی برگزار می‌شود. این موضوع دلالت بر این دارد که تا چه اندازه این تشخیص میتواند حائز اهمیت باشد. به همین دلیل ما در ادامه اطلاعات کاملی را در خصوص تشخیص شکلات خارجی اصلی از تقلبی ارائه کرده‌ایم.

اصول خرید شکلات اصل

اصول خرید شکلات اصل

اکثر مردم در خصوص خرید شکلات اصل حامل دو اعتقاد هستند:

مورد اول این که هر چقدر برای خرید شکلات مبلغ بیشتری بپردازند، حتما مرغوب‌تر است.

شاید تا حدودی این موضوع حقیقت داشته باشد اما کاملا صحیح نیست. در واقع شکلات اصلی ناخودآگاه به دلیل ترکیبات مرغوب، قیمت بالاتری دارند اما زمانی این موضوع مصداق دارد که قرار نباشد مبلغی خارج از عرف نیز برای آن پرداخت کنید. شاید یک نوع شکلات با کیفیت مشابه اما برندهای مختلف، قیمتی بسیار متفاوتی داشته باشند. پس گاهی افزایش هزینه ناشی از دیگر عوامل تاثیرگذار مانند اعتبار برند است و مبلغ پایین‌تر برندهای با شهرت کمتر، دلیلی بر بی‌کیفیت بودن محصول آنها نیست.

مورد دوم این که شکلات خارجی برندهای معتبر مرغوب‌تر  است.

این که معمولاً شرکت‌های خارجی معتبر از مواد اولیه مرغوب‌تر و پروسه‌های پیشرفته‌تر برای تولید شکلات بهره میبرند، کاملا مشهود و ملموس است. در واقع شرکتهای معتبر خارجی به دلیل دسترسی بیشتر به کره کاکائو، شکلاتهای واقعی عرضه میکنند. یا حتی در صورت استفاده کردن از دیگر مواد اولیه‌ی متفاوت، در بسیاری موارد این صداقت را دارند که در اطلاعات درج شده روی بسته شکلات‌ها ذکر کنند.

حال این سوال مطرح است که از کجا متوجه باشیم که یک شکلات خارجی اصل است یا تقلبی؟

در پاسخ به این سوال ابتدا اصلی‌ترین عامل ساخت شکلات را معرفی میکنیم تا با نقش مهم آن در شکلاتهای اصل آشنا شوید. سپس چند راهکار سازنده نیز در این خصوص به شما معرفی خواهد شد.

کره کاکائو چیست و ارتباط ان با اصل بودن شکلات چیست؟

در دانه‌های کاکائو به عنوان ماده اصلی تهیه شکلات، چربی خاصی موجود است که به کره کاکائو شهرت دارد. شکلات در واقع محصولی است که حاوی کره کاکائو باشد. به عنوان نمونه، شکلات سفید حاوی پودر یا عصاره کاکائو نمیباشد اما به واسطه وجود کره کاکائو، به نام شکلات نامیده میشود. یا اینکه محصولی که فقط حاوی عصاره یا پودر کاکائو باشد و فاقد کره کاکائو باشد هم شکلات اصل نخواهد بود. پس زمانی ما عنوان شکلات را به کار می‌بریم که از کره کاکائو در آن استفاده شده باشد.

کره کاکائو در دمای حدودی بدن قابل ذوب میگردد و میتوان  این ویژگی را به عنوان یکی از ملاک‌های مهم تشخیص شکلات اصل معرفی کرد. به عبارت واضح‌تر شکلات مرغوب با قرارگیری در دهان به آسانی و سریع اب می‌شود.

 متاسفانه  برخی شرکت‌ها با توجه به قیمت بالای کره کاکائو و نوع فرایندی که میبایست بر روی شکلات حاوی کره کاکائو لحاظ شود از چربی‌های دیگر به جای کره کاکائو  در محصولاتشان بهره میبرند که سبب ایجاد طعم روغنی و ناخوشایند و همینطور حس ماسیدگی شکلات در دهان میشود.

آیا توجه به تفاوت کره کاکائو با چربی‌های دیگر مهم است؟

با این که استفاده از چربی‌های جایگزین منع قانونی ندارد ولی طبیعتا فوایدی که میتوان از کره کاکائو دریافت کرد را نیز از دست خواهیم داد. چه بسا که موارد جایگزین به دلیل اسید چرب ترانس ،برای سلامتی نیز مضراتی در پی داشته باشد. این قضیه جایی نمایان‌تر میشود که بدانید کره کاکائو برخلاف دیگر چربی‌ها، باعث کاهش کلسترل بد و احتمال گرفتگی عروق میگردد.

پس یکی از راههای شناخت شکلات اصلی از تقلبی مشاهده‌ی حضور کره کاکائو در لیست مواد اولیه آن است.

یک راهکار علمی برای تشخیص شکلات اصلی از شکلات تقلبی

چگونه شکلات‌های خارجی اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟

شکلات را آتش بزنید. بله درست متوجه شدید، زیرا با شعله ور شدن یک شکلات میتوانید از کیفیت و سلامت مواد تشکیل دهنده آنها مطمئن شوید. به این شکل که شکلاتی که آتش بگیرد نشان میدهد تقلبی می‌باشد.‌‌ چرا که حاوی روغن‌های مصنوعی و جایگزین هستند. اما شکلاتی که در برابر حرارت مقاومت کند  اصل و سالم می‌باشد. در واقع کره کاکائو در برابر حرارت ذوب میود اما آتش نمیگیرد.

جمع بندی راه های تشخیص شکلات اصل از شکلات تقلبی

همانگونه که پیش‌تر وعده دادیم، در ادامه چند راهکار را معرفی خواهیم کرد که به شما کمک کند در مواجهه با یک شکلات خارجی، بتوانید نوع اصل و تقلبی آن را از هم تمایز دهید.

۱- برند سازنده

بسیاری از برندهای شکلات موجود در بازار، پیش‌تر ارزیابی شده‌اند و اصل بودن محصولات آنها اثبات شده است. در صورتی که قصد دارید از برند خاصی خرید کنید، حتما ادامه راهکارها را نیز برای کشف اصالت کالا، مدنظر داشته باشید. چرا که بیشتر شکلاتهای معروف و مربوط به شرکتهای معتبر، مورد تقلب سازی قرار میگیرند. پس صرفا حضور نام یک شرکت معتبر بر روی شکلات نمی‌تواند نشان دهد این محصول در همان شرکت تولید شده است.

۲- توجه به طعم و مزه

 شکلات اصل به دلیل وجود کره کاکائو و فرمولاسیون تولیدی که طی کرده است با دمای دهان به راحتی آب میشود و بافت مخملی شکلات در دهانتان حس میشود. در واقع یک شکلات واقعی به هیچ عنوان مزه نامطبوع و روغن‌مانند نمیدهد. برای حس عطر و طعم آن نیز کافیست پس از قرارگیری در دهان، مدت کوتاهی آن را بر روی زبان نگه دارید تا مزه آن را بچشید. و قبل از بلعیدن، یک نفس از دهان وارد و از بینی خارج کنید تا عطر آن را مورد سنجش قرار دهید.

۳- به اطلاعات مندرج بر روی بسته‌بندی شکلات دقت کنید

شرکتهای تولید کننده شکلات موظفند که بر اساس قانون، اطلاعات صحیحی از محصول، را بر روی بسته‌بندی آن ذکر کنند. دقت در این اطلاعات میتواند به ما اعلام کند که با چه محصول و کیفیتی روبه‌رو هستیم.

۴- شکلات اصل در دهان نمی‌ماسد.

 در واقع روغن‌ها و مواد اولیه بی کیفیت سبب میگردد که پس از صرف شکلات احساس کنید در دهان شما ماسیده و یا به طور واضح‌تر، دهان شما احساس چربی زننده‌ای را تجربه کرده است. چنین تجربه‌ای به قطع میتواند فکر شما را به سمت تقلبی بودن شکلات هدایت کند.

۵- علائم ظاهری در بسته بندی را مدنظر قرار دهید

 یک شکلات اصل دارای بسته‌بندی استاندارد و منظم می‌باشد ولی در مقابل، شکلات‌های فیک، بسته‌بندی ظریف و تمیزی غالبا ندارند. به عبارت دیگر، نوع بسته‌بندی و برچسبهای تقلبی دارای نقص یا جابه‌جایی هستند. هر چند یک متقلب سعی میکند تمام اطلاعات را با دقت بر روی بسته‌بندی تقلبی اعمال کند، اما قطعا نمیتواند به تمیزی شرکت اصلی از عهده آن برآید. چاپ تیره و کدر، رنگ‌بندی متفاوت، بزرگی یا کوچکی حروف و بسیاری تمایزهای دیگر، که با اندکی تامل قابل کشف هستند.

۶- قیمت‌ها را مقایسه کنید.

عوامل مختلفی می‌توانند بر روی قیمت یک شکلات تاثیر بگذارد، مانند برند، نوع ترکیبات، شکل و غیره. حتما سعی کنید که قبل از خرید شکلات، قیمت آن را در چندین فروشگاه‌ مورد بررسی قرار دهید‌. دقت کنید که نه گرانترین قابل اعتماد است و نه ارزانترین. بلکه در مورد یک شکلات اصلی، قیمت معقول‌تر میتواند صحیح‌تر باشد.

۷- بررسی شکل شکلات

پس از بررسی یک شکلات چنانچه متوجه لکه‌دار بودن، ناهموار بودن یا پوسته بودن روی شکلات شدید، میتواند نشانی از تقلبی بودن یا کهنگی شکلات باشد که در هر دو صورت قابل قبول نخواهد بود. یک شکلات اصل، شکلی کاملا صاف، براق و بدون لک دارد.

۸- خرید از فروشگاه‌های معتبر و قابل اعتماد

یکی از موانع و مشکلاتی که هنگام خرید شکلات اصل با آن مواجه میگردیم، کمیاب بودن آن است. متاسفانه امروزه شکلات‌های تقلبی در حجم بالا تولید میشوند که بعضاً تشخیص آن‌ها بسیار دشوار میباشد. دلیل این امر آن است که بسته‌بندی و طراحی شکلات‌های فیک، میتواند از نظر ظاهری کاملا مطابق نوع اصل ان باشند.

 برای این اطمینان و دریافت صحت اصل بودن محصول مورد نظرتان، بهترین قدم خرید از فروشگاه‌های معتبر و قابل اعتماد  مثل فروشگاه مروی استار  که مرجع خرید شکلات خارجی اصل است تا بتوانید طعم واقعی شکلات‌ها را تجربه کنید. یک فروشگاه معتبر، قبل از رساندن محصول به مشتری، برای حفظ آوازه خود، حتما اصالت آن را به دقت بررسی میکند.

سخن پایانی

با توجه به اینکه روند ورود محصولات شکلاتی، در حال افزایش است، همواره بساط برای سودجویان نیز مهیا می‌باشد تا فرصت کنند، موارد تقلبی را وارد و پخش نمایند. در همین راستا، بسیاری از مصرف کنندگان نیازمند آگاهی از روش‌هایی هستند که بتوانند به راحتی و با اطمینان از اصالت شکلاتهای مدنظرشان، اقدام به خرید نمایند. در ان مطلب سعی شد تا با ارائه چند روش اساسی، آگاهی شما را در خصوص شناخت شکلات خارجی اصلی از نوع فیک ان، بالا ببریم. امیدواریم‌ کارساز و مفید واقع شده باشد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *