مجله مروی استار

شکلات‌های بدون شکر: انتخابی برای دیابتی‌ها

شکلات‌های بدون شکر

شکلات‌های بدون شکر: انتخابی برای دیابتی‌ها

شکلات از جمله خوردنی‌های بسیار محبوبی است که با توجه به انواع مختلفی که دارد، هر ذائقه‌ای را میتواند مورد توجه قرار دهد. در میان دوست‌داران این خوردنی خوشمزه، افرادی هستند که با توجه به بیماری، با مصرف شکلات معمولی مشکل دارند. دیابتی ها افرادی هستند که به دلیل حضور شکر در شکلاتهای معمولی و تاثیر آن در افزایش قند خون‌شان، قادر به مصرف ان نیستند.

برای همین منظور شکلاتهای بدون شکر با انواع طعم و ترکیبات متنوع تولید شده‌اند که به افراد دیابتی این امکان را میدهد از لذت چشیدن آن بهره‌مند شده، بدون این که نگران افزایش قند خونشان باشند. تا انتهای این مطلب از مروی استار همراه ما باشید.

 

چرا شکلات‌های بدون قند انتخاب مناسبی است؟

شکلات‌هایی که فاقد شکر هستند می‌توانند گزینه مناسبی برای افراد با رژیم غذایی خاص باشند. این نوع از شکلات اغلب با بهره‌گیری از جایگزین‌های مناسب شکر مانند استویا یا اسپارتام، تولید میگردند که علاوه بر قند بسیار پایین، کربوهیدرات پایین‌تری نیز دارند.

علاوه بر این با توجه به فیبر بیشتری که در آنها موجود است میتواند به کنترل قند خون نیز کمک کند. در برخی از انواع این محصول، سعی شده با افزودن مواد مغذی مفید مانند آنتی اکسیدانها و ویتامینها به سلامت عمومی بدن نیز یاری برسانند.

پس خوردن شکلات بدون شکر برای افراد دیابتی علاوه بر عدم نگرانی برای افزایش قند خون، میتواند ارمغانی از سلامتی نیز باشد. البته این امر تنها در شرایطی مهیا خواهد بود که در حد اعتدال مصرف گردد.

شکلات‌های بدون شکر: انتخابی برای دیابتی‌ها

شکلات تلخ یا شکلاتهای بدون شکر؟

طبیعتا شکلات‌هایی که به عنوان شکلات تلخ میشناسید، با اینکه خالص هستند اما مزه‌ی تلخ آنها به مزاج بسیاری خوش نخواهد بود. به همین جهت برای استفاده‌ی افراد عادی به آن شکر میزنند تا طعم شیرینی پیدا کند. اما این نوع شکلات برای دیگر افراد که دچار بیماری دیابت هستند، رژیم غذایی خاصی دارند و یا به هر دلیلی در مصرف شکر محدود هستند، مناسب نخواهد بود. به همین جهت، شکلاتهای شیرینی وارد بازار شد که به جای شکر، طعم شیرینی خود را از شیرین کننده‌های طبیعی گرفته است. این شیرین کننده‌ها همانند شکر شیرین هستند و کالری بسیار کمی نیز دارند.

بهترین شیرین کننده جایگزین شکر در شکلات دیابتی ها

۱- عصاره گیاه استویا یا گیاه شیرین ‌برگ، در واقع شیرین‌ کننده‌ای است که به درستی جایگزین خوبی برای شکر محسوب می‌شود. دلیل این امر نیز آن است که ترکیب قندی موجود در استویا، با عدم جذب در دستگاه گوارش انسان، هم سبب افزایش قند خون نمیگردد و هم کالری بسیار پایین خواهد داشت.

استویا علاوه بر این که برای بیماران دیابتی مفید میباشد، چون هیچ کالری یا کربوهیدراتی به رژیم غذایی اضافه نمی‌کند، برای آنهایی که یه دنبال تناسب اندام هستند نیز بهترین گزینه است.

امروزه بسیاری از شرکتهای مطرح دنیا از استویا در صنایع شکلات سازی خود استفاده میکنند.

۲- آسپارتام یک شیرین‌کننده مصنوعی و کم کالری غیر-ساکارید می‌باشد که ۲۰۰ بار شیرین‌تر از ساکارز است. از این ماده به دلیل ویژگیهای مطلوب، در صنایع غذایی و دارویی، به علاوه در تولید انواع شکلات بدون شکر، استفاده‌ی گسترده‌ای میگردد. 

شرایط نگهداری شکلاتهای بدون شکر

 نگهداری از شکلات‌های حاوی شکر با نوع بدون شکر آن هیچگونه تفاوتی ندارد. نگهداری در مکان خشک با دمای خنک بین ۱۵ تا ۱۸ درجه سانتیگراد، به دور از نور مستقیم خورشید، میتواند شرایطی ایده‌آل برای نگهداری از شکلات محبوبتان باشد. نکته مهم دیگری که در خصوص حفظ کیفیت این محصول لازم است مورد توجه قرار دهید این که، حتما از زمان باز نمودن بسته تا قبل از شش ماه آن را مصرف نمایید ولی اگر قرار است مدت بیشتری طول بکشد حتما در فریزر از آن نگهداری کنید.

شکلات‌های بدون شکر: انتخابی برای دیابتی‌ها

نکات مهم در خرید و مصرف شکلاتهای بدون شکر

در هنگام خرید و مصرف شکلاتهای دیابتی یا بدون شکر نیز نکاتی وجود دارد که یک مصرف کننده‌ی دیابتی باید مد نظر داشته باشد.

  • قبل از این که اقدام به خرید هرگونه محصولی از این دسته میکنید، حتما ویژگی‌های آن را مورد بررسی قرار دهید. ویژگی‌هایی که برای هر شکلات ممکن است ذکر شده باشد، میبایست حتما با نیاز مصرف کننده دیابتی مطابقت داشته باشد.
  • در مصرف انواع شکلات دیابتی به گونه‌ای کنترل شده عمل کنید. درست است که در تهیه انها به جای شکر از جایگزینهای گیاهی استفاده میشود اما مصرف بیش از حد آنها نیز میتواند باعث افزایش قند خون شوند.
  • توجه به مواد افزودنی در شکلات دیابتی نیز میتواند بسیار حائز اهمیت باشد. با کنترل برچسب محصول بررسی کنید که حاوی مواد افزودنی مضر نباشند.
  • قبل از اینکه برای مصرف شکلاتهای بدون شکر اقدام کنید حتما نظر پزشک معالج‌تان را نیز جویا شوید. دلیل این امر نیز اطمینان از آن است که محصول انتخابی مناسب بوده و  که با رژیم غذایی و نیازهای شما هماهنگ باشد.
  • حتما فروشگاه‌های معتبر را برای خرید هر محصولی از جمله شکلاتهای بدون شکر انتخاب کنید تا از مرغوبیت کالا و نکات ایمنی آن مطمئن باشید.

راهنمای خرید شکلات بدون شکر مناسب برای بیماران مبتلا به دیابت

در پی صحبتی که پیش‌تر داشتیم با شکلات‌های بدون شکر به عنوان انتخابی برای دیابتی‌ها آشنا شدیم. حال نوبت آن است که در ارتباط با خرید آن نیز اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار دهیم.

در خصوص خرید هر ماده غذایی از جمله شکلاتهای بدون شکر باید به در وهله نخست به برند و اطلاعاتی که بر روی برچسب آن درج شده، دقت کنید. یکی از اشتباهات دیابتی‌ها این است که پس از مشاهده‌ی عنوان بدون شکر بر روی یک شکلات، تصمیم به خرید میگیرند. چرا که ممکن است مواد دیگری جزو ترکیبات شکلات مورد نظر باشد که برای رژیم غذایی یک دیابتی به مراتب مضر و خطرناک‌تر است. پس قبل از خرید تمام افزودنی‌های شکلات را بررسی کنید و سپس تصمیم بگیرید.

سوالهای پرتکرار

به عنوان یک فرد دیابتی مجاز به مصرف چه مقدار شکلات بدون شکر در روز هستم؟

  • به یاد داشته باشید که مصرف بیش از حد یک چیز خوب هم ممکن است اثرات منفی داشته باشد. طبق توصیه بسیاری از کارشناسان، مصرف تقریباً یک تا دو اونس یا ۳۰ تا ۶۰ گرم در روز مقدار مناسبی است. البته با توجه به نوع دیابت و شدت ان، توصیه میشود حتما با پزشک معالجتان مشورت کنید.

ایا میتوان کاکائو را برای بیماران دیابتی مفید دانست؟

  • پودر کاکائو از جمله مواد بسیار مغزی است که علاوه بر  پلی فنولها و تئوبرومین، حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که به بهبود سطح کلسترول، قند خون و همچنین کاهش خطر بیماریهای قلبی کمک کرده و با کاهش التهابات میتواند از شما در برابر بیماریهایی چون سرطان و دیابت محافظت نماید.

شکلات بدون شکر را چه کسانی می توانند مصرف کنند؟

  • گروههای زیر میتوانند از این محصول استفاده کنند

۱- افرادی که بیماری دیابت دارند

۲_ افرادی که برای کاهش وزن و تناسب اندام اقدام کرده‌اند

۳- ورزشکاران و افرادی که از رژیم‌های غذایی ورزشی پیروی میکنند

۴- کودکانی که مجاز به مصرف شکلات هستند

سخن پایانی

شکلات‌های بدون شکر، شکلات‌هایی هستند که در ترکیب آنها به جای شکر از یک قند غیر‌قابل جذب برای بدن استفاده شده است. این نوع از شکلات علاوه بر این که طعم شیرین خود را حفظ کرده، ضررهای ناشی از مصرف قند را نیز برای مبتلایان به ندارند. پس اگر طرفدار پروپاقرصی برای خوردن شکلات هستید اما به خاطر بیماری دیابت، نمیتوانید موادی که شیرین هستند را استفاده کنید، خبر خوش این که برای میل شکلات بدون شکر، محدودیتی برای شما وجود ندارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *