مجله مروی استار

شکلات برای گیاهخواران: آیا شکلات‌های وگان را میشناسید

شکلات برای گیاهخواران

 

قطعا از اغراق به دور است که شکلات را به عنوان محبوبترین خوراکی جهان معرفی میکنند. هر حسی را که تجربه کنید، از غم، خستگی یا حتی کاهش انرژی، میتوان با مصرف یک تکه شکلات واقعی و در عین حال باکیفیت، به تغییر مثبت حالتان روبه‌رو شوید.

حال که از محبوبیت تا این اندازه بالای شکلات آگاه شدید، قطعا اگه در دسته‌ی وگانها قرار دارید، این سوال مطرح است آیا شکلات کاملا گیاهی هم وجود دارد.

همانگونه که حتما اطلاع دارید وگان نیز نوعی رژیم است که بر پایه گیاه خواری استوار می‌باشد. در این رژیم  علاوه بر مصرف انواع گوشت، موارد دیگر چون لبنیات و هر آنچه مشتقات و محصولات حاصل از حیوانات باشد نیز ممنوعیت دارد.

طبیعتا در پاسخ به این سوال باید گفت که در جهان شاهد حضور انواع مختلفی از شکلات هستیم که حاصل مواد اولیه‌های متفاوتی هستند. برخی شکلاتها بر پایه‌ی کاکائو و مشتقات گیاهی می‌باشند که برای شما با رژیم خاص می‌توانند بهترین گزینه باشند. اما در دیگر محصولات، شاهد حضور ترکیب لبنیات، عسل یا تخم مرغ هستیم که میتواند به مزاج وگانها، خوش نیاید.

 دقت کنید که در ترکیبات ذکر شده باشد شیر دام، وگرنه میتواند شیر فندق، سویا یا بادام باشد که قطعا برای گیاهخواران ایجاد مشکل نخواهد کرد.

از دانه کاکائو تا رژیم وگان‌ها

شکلات گیاهی برای گیاهخواران

برای تهیه شكلات‌های خام، دانه‌های گیاه كاكائو را که برشته نشده‌اند را فشرده کرده و پودر كاكائو به دست میاورند. پودر کاکائوی حاصل شده چون فرایند برشته کردن را طی نکردند، از انواع آنتی اكسیدان‌ها و مواد معدنی مثل منیزیم، فیبر، روی، فسفر، پروتئین سرشار خواهند بود. برای تبدیل این پودر به كره كاكائو میبایست آن را تحت فشار هیدرولیك قرار داد تا به مایعی قهوه‌ای رنگ تبدیل گردد. در نهایت با اضافه کردن دیگر افزودنی‌های گیاهی و انجام فرایند قالب‌گیری، شکلات وگان به دست می‌آید.

دانستن این موضوع خالی از لطف نیست که طبق اطلاعات مندرج بر روی شکلات‌های وگان، این محصول بدون هیچ گونه فرآورده حیوانی تهیه می‌کردند. به عنوان نمونه، مثلا ممكن است برای جایگزینی شیر در ان، از شیرهای گیاهی مثل شیر سویا، پودر برنج، شیر بادام یا دیگر افزودنی‌های گیاهی استفاده گردد. تنها مصرف کنندگان این نوع شکلات، پیروان رژیم گیاهخواری و وگان‌ها نیستند، بلکه افرادی که دارای محدودیت غذایی هستند مانند عدم تحمل لاكتوز  نیز قابل مصرف است.

همچنین افرادی که در طول روز به وفور ریزه خواری میکنند و یا این که عادت به مصرف شکلات فراوان دارند، می‌توانند با جایگزینی این محصول از مضرات عادت غذایی بد خود پیشگیری کنند. پیشنهاد میکنیم از شکلات خارجی اصل و با کیفیت استفاده کنید که می توانید از فروشگاه مروی استار تهیه کنید.

شکلات تلخ برای گیاهخواران

اگر چه ماده اصلی شکلاتها کاکائو است که حاصل گیاهی به همین نام می‌باشد. اما در فرایند تولید انواع شکلات‌های موجود در بازار از دیگر مواد مختلف نیز استفاده میشود تا این کاکائوی نسبتا تلخ، خوشمزه‌تر شده و مناسب ذایقه اکثر افراد شود.

با این حال همه‌ی ما بر این نکته واقف هستیم که شکلاتی که تحت عنوان تلخ میشناسیم، خالص‌ترین محصول درخت کاکائو است. در واقع بیشتر ترکیبات آن علاوه بر کاکائو، تنها مقداری شکر و یک امولسیفایر خواهد بود.

به همین منظور میتوان به جرات گفت که شکلات تلخ بیش از دیگر شکلاتها با رژیم غذای گیاهی و وگن تطابق دارد.

سوال این جاست که ایا همه شکلاتهای تلخ وگان هستند؟

متاسفانه پاسخ این پرسش خیر است.

 در بسیاری از شكلات‌های تلخ از چربی شیر یا مشتقات شیر حیوانی استفاده میگردد که باعث شده دیگر ی‌توان آنها را جزء انواع وگان دسته‌بندی كرد. حتی تخم مرغ، عسل و ژلاتین نیز از این امر مستثنی نیستند. اما چنانچه خط تولید شکلات تلخ تولیدی، بر پایه ساخت محصولات وگان باشد و مواد اولیه‌ی مورد استفاده تماما پایه گیاهی داشته باشند، قطعا این شکلات را میتوان شکلات تلخ وگانی نامید.

برای تشخیص این موضوع لازم به توجه است كه بیشتر برندهای تولید كننده‌ی شکلات‌های وگان، دارای برچسب مخصوص هستند. تنها کافیست که حضور این نماد یا برچسب را بر روی محصول مورد نظرتان بررسی كنید.

 شكلات سفید و رژیم وگان

با این که بسیاری از شكلات‌های سفید را نمیتوان جزو شکلات‌های وگان‌ نامید اما این بدان معنا نیست كه شكلات سفید وگانی وجود ندارد. در حقیقت به طور معمول طبق فرایند تولید تعریف شده برای این محصول، میبایست شكلات سفید حاوی ۳/۵ درصد چربی شیر حیوانی و چهارده درصد مواد جامد شیری باشد. در واقع بدون ترکیب شیر حیوانی نمی‌توان آن را به صورت رسمی تحت عنوان شكلات سفید معرفی كرد. اما برای ساخت یک شکلات سفید وگانی، میتوان ماده اصلی جایگزین را، كره كاكائو قرار داد كه به همراه پودر قند، پودر برنج و عصاره وانیل و غیره، مخلوط شده و محصول نهایی تولید گردد.

چگونه تشخیص دهیم كه یك شکلات وگان است؟

برای جستجوی شکلات گیاهی یا مناسب وگانها، نیاز نیست حتما یک برند خاص را بیابید. بسیاری از شکلاتهای باکیفیت موجود در بازار، این گنجایش را دارند که عاری از هرگونه ترکیبات حیوانی باشند. جهت بررسی این موضوع، میتوانید ابتدا تركیبات مندرج بر روی بسته‌بندی شكلات را مطالعه كنید. از آنجایی که به طور معمول در انواع شكلاتهای وگان نباید هیچ افزودنی بر پایه شیر وجود داشته باشد، بیان این نکته برای افزایش آگاهی مفید است که ترکیباتی مانند كازئین، لاكتوز، آب پنیر و لسیتین‌های حیوانی، از جمله تركیبات مخفی بر پایه شیر می‌باشند. حضور این مواد باعث می‌شوند شكلات از حالت وگان خارج گردد.

نکته بعدی این که، اگر بر روی برچسب اطلاعات شكلات، میزان كلسترول بیش از 0% درج شده بود، به وجود ترکیبات حیوانی در آن شك كنید.

ترکیبات اصلی یک شکلات‌ وگان از كاكائو، كره كاكائو، شكر و دیگر طعم‌‌دهنده‌های طبیعی وگان می‌باشد.

آیا میتوانیم خودمان شکلات وگان تهیه کنیم؟

برای برخی که مشغله‌های روزانه اجازه‌ و وقت آزاد برای کاری را ایجاد نمیکنند، بهترین کار، اقدام به خرید شکلاتهای وگان‌ است. اما برای عده‌ی دیگر که به دنبال تهیه شکلات وگان در خانه هستند، باید بگوییم كه این امر امکان پذیر میباشد. فقط کافیست صبر و حوصله داشته باشید و از رسپی ویژه تهیه آن پیروی کنید. جهت تهیه‌ی شکلاتهای وگان، در اختیار داشتن كره‌ی كاكائو، روغن نارگیل، پودر كاكائو، شربت افرا،  عصاره‌های طبیعی مانند وانیل و نمك لازم می‌باشد.

 شکلات‌های وگان‌ را یا میتوان به صورت مجزا مصرف کرد و یا از آن جهت تهیه انواع كوكی، براونی، كیك و غیره نیز بهره برد.

آیا نگهداری از شکلات‌های وگان‌ متفاوت است؟

اصولاً شکلات را میبایست در جای خشک و خنک و به دور از تابش نور خورشید نگهداری کرد. شاید یکی از بهترین فضاهای نگهداری برای این محصول یخچالها باشند. این موضوع در خصوص شکلاتهای ویگن نیز صادق خواهد بود.

در رابطه با بهترین زمان مصرف شکلات، بهتر است کمتر از شش ماه پس از تاریخ تولید باشد.

سخن آخر

برای افرادی كه با رژیم وگان آشنا نمیباشند، اصطلاح شکلات‌های وگان چندان شناخته شده نیست. ولی به جهت اصولی که در این نوع رژیم حاکم است میبایست از خوردن لبنیات حیوانی و محصولات بر پایه‌ی آن جلوگیری کرد.

فرآورده‌هایی همچون شكلات نیز میبایست بر همین اصل، پایه گیاهی داشته باشد. امروزه میتوان شکلات‌های وگان‌ را در انواع طعم و مزه موجود یافت تا پاسخگوی ذائقه‌‌های فراوان و مصارف گوناگون باشند. مجموعه‌ی ما نیز با احترام به شما وگانی عزیز، در امر تولید انواع شکلات وگان، همواره کوشا خواهد بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *